Thursday, March 3, 2011

Masalah Penyakit Keputihan Wanita

Keluar keputihan berketul-ketul

SAYA sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak. Masalah saya adalah di bahagian alat sulit.
Sejak beberapa bulan lalu, saya sudah lama tidak bersetubuh dengan suami kerana kami tinggal berjauhan dan bekerja.
Bulan lalu saya balik ke kampung untuk menyambut musim perayaan bersama keluarga.
Satu malam selepas bersetubuh dengan suami, saya rasa gatal di luar faraj, tidak lama kemudian ada keputihan yang mengalir keluar berketul-ketul.
Bagaimana caranya untuk saya menghindari masalah ini daripada terus gatal dan menghentikan ketulan putih itu?
ANGELA,
Kuala Lumpur

LELEHAN dari faraj yang berkait dengan kegatalan lazimnya petanda jangkitan kuman pada kawasan faraj.
Geselan yang berlaku sewaktu hubungan seks boleh memindahkan kuman sama ada dari permukaan kulit bahagian kemaluan suami, atau dari permukaan kulit berhampiran kemaluan anda sendiri
Sekiranya benar, rawatannya adalah secara ubat jangkitan, bergantung kepada jenis kuman berkenaan.
Doktor anda akan memberikan ubat antikulat atau antibiotik terlebih dahulu sementara menunggu hasil keputusan ujian makmal.
Ujian yang dimaksudkan adalah ujian kultur sampel yang diambil dari dalam faraj, bukan sahaja jenis kuman dapat diketahui malah jenis ubat yang sesuai turut disarankan.
Setelah sembuh, untuk mengelakkan jangkitan sedemikian, anda boleh mengamalkan langkah penjagaan bahagian kemaluan dengan mengesatnya dari hadapan ke belakang setelah membuang air kecil atau besar.
Anda juga boleh bertukar kepada pakaian dalam yang dibuat daripada kain kapas (mudah menyerap peluh), lebih kerap menyalin pakaian dalam, meminum air mencukupi dan tidak mencuci sehingga ke dalam faraj kerana perubahan pada kawasan ini sebaliknya boleh mengundang jangkitan kuman baru pula.
Harian Metro

Produk yang kami syorkan minum/makan minyak kelapa dara n sapu losyen kamar sutera maklumat lanjut tentang produk sila klik sini